Cel konferencji: Innowacje to słowo, które będzie przez najbliższe siedem lat odmieniane przez wszystkie przypadki zarówno w gospodarce jak i w badaniach naukowych. Polski rząd obiecał Komisji Europejskiej, że do roku 2020 nakłady na badania i prace rozwojowe wzrosną z poziomu 0,9 % PKB obecnie, do 1,7 % PKB w tym roku. Doświadczenia firm oraz ośrodków badawczych i naukowych z poprzedniej perspektywy spowodowały, że ogromne środki finansowe przeznaczone na gospodarkę opartą na wiedzy będą związane z Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (obecnie Inteligentny Rozwój), z Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (obecnie Wiedza, Edukacja, Rozwój), Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Uzupełnieniem są Programy Operacyjne Polska Cyfrowa i Polska Wschodnia, Pomoc Wschodnia oraz Pomoc Techniczna. Zmienił się zakres osi priorytetowych oraz powołano do działania nowe programy. Jedną wspólną cechą całej nowej perspektywy finansowej są inteligentne specjalizacje i to właśnie zagadnienie będzie towarzyszyło wszystkim zainteresowanym nowymi funduszami proponowanymi przez Unię Europejską. Nie bez znaczenia będą również środki z Programów Regionalnych. Z tego właśnie powodu tematem konferencji jest wymiana doświadczeń uczonych i przedsiębiorców związanych z budownictwem drogowym. W sferze badań przewiduje się kontynuację tematyki Obszarów Badawczych zaproponowanych na VII Konferencji OPBD przez pracowników Politechniki Warszawskiej, a z programu POIiŚ będą to badania związane z rozwojem infrastruktury środowiskowej i z rozwojem transportu multimodalnego. W ramach programu POIR przewiduje się z inteligentnych specjalizacji problem surowców naturalnych i gospodarkę odpadami oraz innowacyjne technologie i procesy przemysłowe. Z programu POWER z kolei przewiduje się problematykę dotyczącą działań szkolnictwa wyższego na rzecz gospodarki i rozwoju. Te zagadnienia będą głównym celem strategicznym konferencji. Oczekuje się, że będzie to również wymiana poglądów i upowszechnianie wiedzy w tym zakresie. Jako przedstawiona strategia ma przede wszystkim łączyć się z głównym tematem konferencji jakim jest bezpieczeństwo w drogownictwie. Istnieją w tym zakresie opracowania pracowników Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy oraz studentów z Koła Naukowego Nowoczesnych Metod Projektowania Technologii Robót Budowlanych Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska UTP, którzy uczestniczą w międzynarodowej wymianie doświadczeń z firmami holenderskimi. Internacjonalizacja badań ma zachęcić firmy regionu również do tej współpracy.
Komunikat nr 1
Karta zgłoszenia